Köpvillkor

Leverans och frakt

Dina varor skickas normalt inom 4-7 arbetsdagar. Vi skickar normalt ut beställningar två gånger per vecka, det kan variera lite beroende på årstid och köptryck (t.ex. oftare under hösten).

Om en vara är slut eller om leveranstiden av någon anledning beräknas bli betydligt längre än normalt, kontaktar vi dig. Varorna skickas med posten som brev eller paket.

Fraktkostnaden är 39 kr. Beställningar över 600 kr är fraktfria!

Bytesrätt – 14 dagars öppet köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerratt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalforpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Du kan inom 14 dagar efter att du har fått din beställning ångra köpet förutsatt att varan är oanvänd. Du ansvarar själv för varan vid returen till oss och står för returportot.

Undantag för öppet köp: för ett fåtal produkter gäller inte öppet köp, exempelvis smycken som på något sätt har specialdesignats.

Personuppgifter

I samband med ditt köp sparar vi personuppgifter som namn, adress m.m. Läs mer om vilka uppgifter vi sparar och varför här.

Betalningsvillkor – Svea checkout

Vi använder Svea Checkout som betallösning. Du kan välja mellan direktbetalning, kortbetalning, faktura eller delbetalning. Genom att genomföra köpet godkänner du Sveas köpvillkor som finns tillgängliga i kassan.

Företagsfaktura

För företagskunder som väljer fakturabetalning gäller följande villkor:

  • Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor överlåts till Svea Bank AB (org.nr 556158-7634). Alla betalningar ska erläggas direkt till Svea Bank.
  • Kreditprövning: Vid ansökan om företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
  • Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor framgår av fakturan. Betalning ska vara mottagen senast 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum tills full betalning sker.

Information om ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Reklamation

Enligt köpelagens §83 har du reklamationsrätt i 24 månader på alla varor. Reklamationsrätten innebär att du som kund kan klaga på fel och brister på produkten om har uppstått inom 24 månader efter köpet. Det är dock en förutsättning att dessa brister inte har uppstått som följd av misskötsel, förslitningar, felaktig användning av produkten eller annat skadeframkallande beteende.

Du skall reklamera inom rimlig tid efter att du har konstaterat bristen, 2 månader betraktas alltid som rimlig tid.

Vi återbetalar rimliga fraktomkostnader i samband med returnering av varan, om din reklamationen anses vara berättigad. Du som kund har rätt att få en ny vara skickad som ersättning för den reklamationen gäller. Detta förutsätter dock att reklamationen är berättigad.

Skicka tillbaka din vara till oss tillsammans med ev. originalförpackning och kvitto, blir reklamationen ej godkänd skickar vi tillbaka produkten i samma skick till dig, blir reklamationen godkänd kontaktar vi dig om utbyte av produkt eller återbetalning.

Observera att du kan inte reklamera smycken pga. att de nöts eller oxiderar, vilket är en fullt naturlig åldringsprocess för smycken. Om du följer skötselråden här på sidan håller sig dina smycken längre.

Övrigt

De smycken och accessoarer som är handgjorda kan skilja sig åt något vad gäller färg och form från bilden i butiken. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Läs mer om hur vi hanterar cookies och personuppgifter här.